Når gresset begynner å vokse, er det lurt å få plenen eller bioklipperen din sjekket og klar til bruk i god tid. For før den går fra vinterhvilen på enga, er det verdt å ta en intensiv titt på klipperen. Fagfolkene fra AS-Motor gir en oversikt over hva som bør være en del av en kontroll. Mindre vedlikeholdsarbeid kan du enkelt gjøre selv.
Uavhengig av vårsjekken gjelder følgende: Bruksanvisningen bør absolutt konsulteres. For eksempel er det enheter som bare skal vippes til høyre eller bare til venstre. I prinsippet skal luftfilteret alltid peke oppover når det vippes. Hvis du ikke følger denne regelen, risikerer du å oversvømme luftfilteret med motorolje. Det står også hvem som kan eller bør utføre hvilken oppgave, fordi: Hvem som helst kan inspisere klippe- og bioklipputstyr; reparasjoner og noen andre aktiviteter, spesielt på sikkerhetsrelevante deler, bør definitivt overlates til spesialforhandleren eller bilisten. Og siden sikkerheten kommer først, gjelder følgende før du begynner: Ta først av tennplugghetten.
Er det noen bøyde eller skadede deler? Er det noen korrosjon? Er alle kabler og ledninger fortsatt stramme? Er det sprekker, brudd eller tegn på slitasje? Er Bowden-kablene riktig justert? Bevegelige kabler som gir- eller bremsekabler bør kontrolleres for korrosjon og sprekker, inkludert individuelle tråder. Bevegelige deler må smøres regelmessig og i henhold til instruksjonene. Hvis det oppdages skader eller defekter under inspeksjonen, anbefales det å oppsøke en fagforhandler.
I løpet av den månedslange vinterpausen mister luftfylte dekk noe av trykket. Derfor, før du klipper for første gang, bør de blåses opp til anbefalt lufttrykk, om nødvendig. Hjul, som alle bevegelige deler, bør smøres ved hjulnavet. Knivene må sitte tett og være fri for skader, f.eks. deformasjon, avskalling, slitasje utover slitasjeindikatorene, slitte eller hullete kniver. Hvis de er sløve eller skadet, er regelen av sikkerhetsgrunner: Fingrene vekk. Forhandleren reparerer eller sliper ikke bare knivene, han har også det nødvendige utstyret for å balansere dem.
Før du fyller drivstoff, må du kontrollere om det er drivstoff igjen i tanken fra forrige sesong. Hvis det fortsatt er noe drivstoff igjen i tanken, bør den først tømmes helt, inkludert forgasseren. Dette er fordi gammelt drivstoff kan klumpe seg sammen og tette forgasseren og drivstoffledningene. For å tømme forgasseren helt, start motoren, slå av drivstoffkranen og la den gå på tomgang til enheten slås av av seg selv.
Tilsett nå nytt, nytt drivstoff. Vanlig bensin eldes allerede etter 30 dager. Spesielle tilsetningsstoffer kan forlenge holdbarheten over vinteren. Bensin og spesielt 2-taktsblandinger bør ikke være eldre enn tre måneder. Ellers er det fare for effekttap eller til og med motorskade når det gjelder 2-taktsmotorer. Kommersielt tilgjengelig spesialdrivstoff har vanligvis lengre holdbarhet.
Regelmessige kontroller bidrar til å opprettholde gressklipperens ytelse over tid. Spesielt gressklippere med høy ytelse og høyt gress kan gå i mange eller til og med hundrevis av timer i løpet av en klippesesong, og nesten alltid under full belastning. Følgelig krever de enda mer nøye vedlikehold og inspeksjon enn mindre gressklippere med mindre driftstid. For de som ønsker å få kontrollen utført av forhandleren, anbefaler AS-Motor å gjøre en avtale tidlig, slik at klipperen er klar til bruk i tide til klippesesongen. Et landsdekkende nettverk av kvalifiserte forhandlere finner du via forhandlersøket på AS-Motors nettside: https://www.as-motor.com/company/service/dealer-search/.
Sesjonen din har nå utløpt. Vennligst klikk "OK" for å oppdatere siden og unngå tap av eventuelle ikke-lagrede data. Dersom du var logget inn, må du nå logge inn på nytt.